Madaba, mount nebu en de dode zee - Reisverslag uit Mādabā, Jordanië van Robin Tolsma - WaarBenJij.nu Madaba, mount nebu en de dode zee - Reisverslag uit Mādabā, Jordanië van Robin Tolsma - WaarBenJij.nu

Madaba, mount nebu en de dode zee

Door: robin en greetje

Blijf op de hoogte en volg Robin

23 November 2012 | Jordanië, Mādabā

20 November van Aqaba naar Madaba Jordanië
Vandaag verlieten wij bedouin moon village en gingen wij met (de door Ronnie geregelde) taxi eerst naar Aqaba city, waar wij vervolgens op de Jett bus stapte ( ook de kaartjes hiervoor waren geregeld). Deze bus ging helemaal naar Amman en deed er ongeveer 4 uur over. Toen wij eenmaal in Amman kwamen moesten we nog in Madaba zien te komen. Ons was verteld dat we met een lokaal busje van Amman naar madaba konden. Maarja waar is de bsuhalte? Na 2 keer vragen kwamen we uit eindelijk bij de rotonde ( the 7th circel) hier moesten we zijn. Maar hoe zien we welke bus naar Madaba gaat? Gelukkig stond daar een wat oudere man die aan ons vroeg where are you from? Na het standaard praatje bleek hij ook nog duits te kunnen :p en hielp hij ons aan de juiste bus, die maar 1 dinar per persoon koste. Robin paste er eigenlijk niet in (te groot, alweer), greetje moest de eerste 10 min staan waarna ik plaats kon nemen met mijn tas nog op mijn rug en tussen giggelende school jongens en meisjes, Robin stond bijna de hele rit ( de bikkel) en toen we uit stapte was er weer iemand zo aardig om ons te helpen aan een (goedkope) taxi naar ons al geboekte hotelletje: Queens ayola. Omdat we de hele dag gereisd hadden ( dit wel voor maar 27 dinar) kwamen we vrij laat aan bij ons hotelletje. We hebben onze spullen geinstaleerd in onze kamer en zijn nog even de stad ingeweest om wat te eten en rond te kijken.
21 november Madaba Jordanië
In de ochtend vroeg opgestaan om eens lekker te genieten van Madaba. Eerst langs het vvv kantoor en vervolgens met de plattegrond, waar we niet echt veel duidelijker van werden op pad. We zijn eerst naar de (christelijke) John the baptist kerk geweest. Hier stonden allemaal (meisjes) scholieren voor op muziek aan het dansen. Erg schattig om te zien. Toen we binnen kwamen bleek dit de enige kerk te zijn waar je geen verplichte entree voor hoefde te betalen, wel hebben we wat in de fooien box gedaan. We kregen een korte uitleg over het gebouw en de dingen die er te zien waren en gingen zo eerst naar de kelder van de kerk. Hier was alles klein en was het lastig voor robin (maar dat is bijna overal hier voor hem, de bedden zijn te klein de busjes enz). Beneden in de kelder was een put te zien, mozaiek kunsten en hoe ze vroeger leefden in tenten. Na de kelder konden we helemaal naar boven in de klokkentoren. Robin wilde eigenlijk heel graag de klokken luiden omdat de touwen wel heel verleidelijk zichtbaar waren maar omdat de moskee net weer begon (met het gejank) heeft die het toch maar gelaten. Toen we helmaal boven waren hadden we een mooi uitzicht over de stad en hoopten eigenlijk zo ook te kunnen zien waar de volgende kerk/musea was waar we heen moesten maar dat was niet duidelijk. Toen we weer beneden waren gingen we opzoek naar het Madaba museum, hier een kaartje van 2 dinar per persoon gekocht (hiermee konden we naar meerdere bezienswaardigheden). Toen we binnen waren was er een mannetje die een beetje engels kon en heeft ons zo van alles uitgelegd, qua kleding,sieraden, geweren en potjes en pannetjes enz.
En natuurlijk waren hier ook weer verschillende mozaiek vloeren en andere kunstwerken te zien. Na het museum gingen wij richting de beroemde st. Georges Masaic Map Church, in deze kerk ligt een mozaieken vloer met een plattegrond van Israel, West bank en Jordanie van tig jaar terug. Hierna gingen we naar Archaeologicalpark Madaba hierwaren de ruines te zien van een oude romeinse kerk en badhuis, dit ook met een mozaieken vloer van 30 bij 16 meter. Tot zover het tourist uithangen in madaba! Weer genoeg mozaiek gezien voor 1 dag! Nog wel een leuk weetje is dat je in madaba dwars door de hele stad een lijn hebt van bakstenen(van marmer) die alle touristische atracties met elkaar verbinden! Helaas kwamen wij hier pas achter na het eerste deel van de acheologisch park! Wij hebben namelijk en rond gedwaald door rare straatjes.. en iederen heette ons wel welkom omdat we er natuurlijk er touristisch uitzagen! Na ons tochtje zijn we lekker terug gegaan naar ons hotelletje. Hier hebben we lekker gechillt, savond hebben we genoten van ons etentje in het hotel voor 3 dinar! €3,30 hier kregen we een flesje fris voor van 0.25l wat patat, rouwkorst en een kipreepjes paniniburger iets:P maar wel focking lekker! Savonds nog effe geskypt en op internet gekeken naar hotels etc. Maar als hoogte punt van de dag was dat we onze tickets konden omboeken, waardoor we ipv 04-12-12 nu 29-11-12 vertrekken. Dit alles heeft ons maar 20 euro gekost om de tickets om te boeken en nu hebben we een tussenstop van 1 dag in dubai! Hier willen we graag het enige 7* hotel ter wereld, de burj khalifa en de palm-eilanden zien! Het omboeken vonden we wel nodig want na 2 weken jordanie heb je het wel gezien. Het is makkelijk in 10 dagen te doen namelijk. Leermomentje nummer zoveel!!! Oja, en de stroom in dit hotel valt ook elk uur wel uit! Dan pakken we onze hoofdlampjes erbij en gaan weer verder met onze verhaaltjes schrijven!
22 november ’12 Mount nebu, Dode zee en madaba
De ochtend begonnen we zoals elke met het overheerlijk ontbijt van jam, jonge brie, een eitje en wat pita-brood… begint ons aardig de strot uit te hangen! Hierna ons schildpadje(dagtasje) ingepakt met wat drinken, ons zwemspul, microfiber handdoekjes van 60 bij 40cm(oversized theedoek) en robins lipbalsem! Het plan was om daarna naar het busstation te gaan waar we met een bus naar mount nebu wouden gaan en vanuit daar met een taxi naar de dode zee te gaan. Helaas werd ons snel duidelijk dat dat niet ging lukken, want er reden helemaal geen busjes naar mount nebu en niet naar de dode zee. Dus we waren genoodzaakt om een taxi voor de middag te boeken… dit grapje heeft ons 30 euro gekost… dus wij met de taxi naar mount nebu, de laatste rustplaats van mozes, eenmaal aangekomen werd er gelijk weer 1 dinar per persoon uit onze beurs geplundert. Dan vraag je je af waarom je een dinar moet betalen om op een bergtop rond te lopen, toch? nou.. niet meer dan een bouwput(waarin ze bezig waren met een looppad over een mozaieken vloer), die dus voor publiek niet geopend was, een nieuwbouw tempel ter ere aan mozes en een stalen jezuskruis, maar wel een mooi uitzicht over het bergen landschap. De dode zee die je zou kunnen zien was een schim in de verte en jeruzalem kon je helemaal wel vergeten. Vanuit mount nebu reisden we af naar de dode zee! Hier keken we allebij erg naar uit. De hele ervaring van het drijven op het water en het bezoeken van het diepste punt op aarde. Je mag echter alleen de dode zee in op de aangegeven plaatsen, hiervoor betaal je 16dinar of meer voor om te mogen zwemmen in de dode zee. Want het was niet veilig om erin te zwemmen zonder toezicht. Wel had je dan een wc, een douche en omkleed hokjes. Wel vinden we dat de jordaniers veel geld weten af te trogelen van de touristen. Want de de lokale bevolking komt overal gratis in of betalen slechts 1 dinar. Maar toen was het wel zover! Wij gaan zwemmen op het diepste punt ter wereld in water met een zout percentage van 33%!! Dit was wel heel vreemd, zodra je het water inloopt voelt het al anders. Als je je natte vingers overelkaar heen wrijft voelt het heel glad aan, dan loop je dieper het water in en begint het te voelen alsof je een lege colafles onderwater drukt. Je voelt dat het water je omhoog duwt en op een bepaalt moment laat je je vallen en drijf je als een surfplank op het water en kan je met je handen in je nek drijven! Deze hele ervaring hebben we gefilmpt en zullen we proberen ooit online te zetten! Internet is hier van het jaar 2000… Als je het water na je duik uitloopt wil je het lieft gelijk onder de douche stappen, want het zout vreet aan je als je opdroogd. Na de dode zee heeft onze chauffeur ons afgezet bij ons hotel! Hier hebben we nogmaals, maar nu wat uitgebreider, gedoucht. Savonds hebben we weer heerlijk gegeten in het hotel en zijn daarna nog even de stad in gegaan! Er zou namelijk een festival zijn bij het toeristenbureau. Helaas was dit al afgelopen toen wij aankwamen en gingen we weer richting ons hotel. Onderweg hebben we nog een heerlijke pot nutella gescoort! Zodat wij onszelf de volgende ochtend eens lekker konden verwennen met pastachoco! Weltrusten!!!

• 23 November 2012 - 19:06

Sabine Wiersma :

Hallo Greetje en Robin,

Wat een geweldig verslag weer van jullie.
    Ik ben stiekem wel een beetje positief jaloers op jullie.
    Geniet maar lekker van jullie reis.

Have Fun groetjes Sabine

• 25 November 2012 - 10:01

Hinke:

jeetje wat hebben jullie al veel beleefd, geweldig.

leuk om jullie zo te volgen.

groetjes buorfrou hinke

• 25 November 2012 - 10:14

Harry:

Zier er allemaal leuk uit hoor!
    Is wel echt het midden oosten (-:
    Hebben jullie ook foto's van de dode zee gemaakt?

En ik ben heel blij met de Holy Grale! ((-:
    Jullie hebben je eerstecopdracht vervult!
    Straks op naar India voor de tweede opdracht.. Die wordt lastiger denk ik (-;

Grtjs, lfs,
    Paps

• 25 November 2012 - 20:50

Mike:

Heel leuk om te lezen!
    Geniet er van enne jullie foto komt in de nieuwsbrief!

Gr. Mike

• 27 November 2012 - 11:03

Thea En Marco:

Robin en Greetje,
    Zo maken we allemaal een beetje mee van jullie reis, heerlijk. Lekker op m'n vrije dag, bakje koffie jullie verhalen even lezen.
    Geniet er lekker van!

Geniet er lekker van!
    Groeten Thea

• 01 December 2012 - 03:02

Coby:

Lieve schatten. Jammer dat ik gister niet thuis was toen jullie nog ff online waren. Maar dat komt later wel weer... Land 1 hebben jullie alweer achter de rug en vandaag via Dubai naar India, wat zullen jullie weer een geweldige dag gehad hebben. vanaf nu geen zachte kaas met pitahbrood als ontbijt.... Hoop dat de Indiase keuken jullie niet zo snel de neus uitkomt. Alhoewel.... Curry.... Curry en nog eens curry...... Haha... En Het zal wel een stuk drukker zijn dan Jordanië. Geweldig hoor! We gaan het lezen!! Dikke zoenen van mama