Bangkok, wat een upgrade van india! Genieten! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Robin Tolsma - WaarBenJij.nu Bangkok, wat een upgrade van india! Genieten! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Robin Tolsma - WaarBenJij.nu

Bangkok, wat een upgrade van india! Genieten!

Door: robin en greetje

Blijf op de hoogte en volg Robin

04 Januari 2013 | Thailand, Bangkok

25 – 28 dec Bangkok Thailand
Aangekomen in Bangkok was het rond 12 uur in de midag ( de klok ging 1 uurtje naar voren). Toen we het vliegtuig uitliepen kwamen we in een hele mooie nieuwe airport. Voordat we de tassen van de band haalden zijn we langs het visumbureau geweest op de airport en toen we daar aankwamen bleek dat we geen visum nodig hadden omdat we uit nederland komen, Robin was meteen verliefd op het land: het was schoon, nieuw, geen visum, dus geen extra (onnodige) kosten. Geen gedoe dus we konden naar de band, het duurde behoorlijk lang voordat de tassen kwamen, dus werden op een gegeven moment al een beetje bang, maar dat was niet nodig want ze kwamen na 20min gewoon op de band. Met onze tassen richting de metro gelopen (onderweg even een plattegrondje gescoord) en in de metro richting de halte van ons hotel (we moesten 1 keer overstappen, maar alles was vrij duidelijk aangegeven). Uit de metro moesten we nog een klein stukje lopen, maar het was super heet, en hadden allebij onze zware tassen op de rug dus toen we het hotel hadden gevonden waren we wel heel blij. We hadden een prive 2 persoonskamer geboekt in het hostel: Mile Map. Het was een nieuw hostel en alles was van de ikea maar heel leuk gedaan, een super hostel. En omdat we vanaf 29 dec naar ko chang gingen wilden we wel tot die tijd hier blijven en hebben dus exta nachten bij geboekt. We kregen een super mini kamertje zonder raam, een stapelbed, tafeltje, kapstok met 4 hangertjes en een prullenbakje. De douche en wc zaten op de gang, op de zelfde verdieping van de kamer zat de vrouwen douche en wc en 1 verdieping hoger zat de mannen douche/wc. Toen we onze mini kamer bewonderd hadden hebben we nog wel even gevraagd of ze ook een kamer hadden met een 2 persoonsbed, de enige kamer die ze beschikbaar hadden was een 4 persoonskamer: met
1 tweepersoosnbed en 1 stapelbed en die was dus iets duurder. Dus hebben we maar besloten om in ons mini kamertje te blijven. Later die middag kwam de receptie jonge naar ons toe met de mededeling dat er morgen een 2 persoonskamer vrij kwam en dat wij die zonder kosten wel mochten hebben. Dus dat was wel super! Verder hebben we die dag want rond gelopen in Bangkok en hebben we de kaartjes voor de bus/boot naar Ko Chang geboekt, omdat iedereen daar heen wil met oud en nieuw en dus alle hostels/hotels al vol zaten, waren we bang dat een kaartjes voor daar naar toe ook nog wel lastig werd maar dat was zo gebeurd. We zijn bij 2 verschillende toersiten informatie bureau’s binnen gelopen en hebben de goedkoopste genomen. Bij het hostel hebben we een dagtoertje voor de floatingmarkets geboekt voor de volgende dag, en zijn we uit eten geweest in een restaurantje in een straatje tegen over ons hostel, was wel te doen maar vonden het vrij prijzig voor wat je ervoor kreeg. Achteraf bleek het dat als je iets beter zocht je voor de helft het zelfde kon krijgen. Weer het zoveelste leermomentje van onze reis ;) weer terug in het hostel hebben we nog even geskyped met de families thuis en daarna zijn we lekker naar onze kamer gegaan om lekker bijte slapen van onze vlucht, we hadden namelijk tijdens de vlucht slecht kunnen slapen..En de wekker ging weer om half 7 omdat we om 7 uur werden opgehaald voor de dagtrip.

We vonden wel dat je het kerstgevoel hier niet snel krijgt, het is hier gemiddeld 35 graden en weinig kerst versieringen te vinden.
Tweede kerstdag gingen we heel vroeg opstaan om naar de floating markets van thailand te gaan. En markten zoals overal beginnen veel te vroeg voor ons doen en zijn klaar als we normaal wakker zouden worden. Dit was wel even doorbikkelen maar vonden het zeker dubbel en dwars waard. Sochtends met een zelf gekocht ontbijt pakketje (hotsel heeft geen ontbijt, gelukkig is en een 7/11 supermarkt tegenover het hostel) in het busje gestapt bij het hostel, die ons naar ko san road bracht. Hier werd iedereen verzamelt en kreeg iedereen een gekleurde stikker, wij hadden een donker groene. En zo werden dan gesorteerd op tour en in een busje gestopt. Wel luxe het waren toyota communers met plek voor 15 personen. Eenmaal aangekomen bleek het dat de floating markets aardig uitgemolken werden door de lokale bevolking en de prijzen waren alles behalve goedkoop.
En hebben daarom uit protest niks gekocht, behalve dan onze lunch. Na 2 uur moesten we weer verzamelen en werden we in een longboat gestopt met zon automoter achterop en een verlengd aandrijfstang met een schroef eraan. Hiermee werden we door vaartjes rond het dorp gevaren zodat we konden zien hoe ze daadwerkelijk leefden. Het had wel iets van een thaise venetie omdat hier ook alle huizen op palen staan. Na het vaartochtje stapten we weer terug in de busjes en werden we na 2 uur rijden afgezet bij ons hotel. En konden we onze spullen van de ene naar de andere kamer verhuizen gelukkig kregen we de kamer naast die van ons en was dat zo gedaan. Nu hadden we een iets grotere kamer met een raam, 1 tweepersoonsbed, kapstokje met 4 hangertjes, tafeltje, krukje en een prullenbakje. Daarna hebben we even gebruik gemaakt van de 2 pc die bij de receptie stonden om even te interneten. Daarna hebben we aan de jonge van de receptie gevraagd wat leuk was om te zien voor de volgende dag en hoe we daar het best/goedkoopst kwamen, dit was allemaal prima te doen met de metro en boot. Omdat we zown zin hadden in hollands eten zijn we naar een wat grotere supermarkt gegaan die op 7 min lopend van ons hotel vandaan was. Hier hebben we aardappelen, gehakt, jus blokjes, wortels, boter, eieren, brood en cola gehaald. De supermarkt zat in een winkelcentrum waar ook een weegschaal stond waar je voor 1 bath je kon wegen, we hadden 1 muntje en hebben robin gewogen, thuis woog die 96 kilo en hier met kleding aan nog maar 92 kilo dus die is door de zieke periode wel wat afgevallen. Terug bij het hotel heeft robin dus eerst maar eens voor ons bijde een broodje met gebakken ei gemaakt  heerlijk zown keuken waar je zelf even wat kan prutsen. Omdat we nog een beetje lui waren van het vroege opstaan, hebben we even rustig aan gedaan en al het wasgoed eens verzameld om dat even in de wasmachine te stoppen van het hostel, even in onze kamer het waslijntje opgehangen ( wat niet helemaal goed ging, greetje wilde hem van de gordijnstang aan het kapstokje hangen, alleen toen ik de gordijnstang lichtjes aanraakte viel die van de ene kant naar beneden. Robin had hem weer terug gedrukt en toen hing die weer en hebben we ons waslijntje maar even anders opgehangen). Ook had het hostel een rooftop terras waar een wasrekje op stond die we mochten gebruiken. Daarna begonnen met het eten koken, Robin was de heuse chefkok en die heeft voornamelijk zich bemoeid met het eten en ik heb hem geholpen en me verder meer met de was bezig gehouden. Maar zo konden we allebij mooi even wat doen en waren we tugelijk klaar. Het hollandse prakje was overheerlijk en ging er zo in, we hebben ons helemaal volgepropt! Na het eten even afwassen en opruimen, douchen aankleden en met de metro naar de bios, zodat robin dan eindelijk: The Hobbit kon kijken, wel eens waar engels gesproken met thaise ondertitteling maar prima te doen. De film was in 3D en stond vreselijk hard, tijdens de reclames is greetje nog even de zaal uitgelopen om 2 servertjes te vragen van een eetkraampje om zo 2 propjes te maken die ik in mijn oren kon stoppen, dat ook mooi gedaan en dat hielp een heel stuk. De film was voor nederlandse begrippen best goedkoop, de kaartjes waren rond de 4 euro p.p en dat voor een 3D film. De popcorn en cola was dan wel weer net zo duur p.p maarja. Na de film konden we nog net (een van ) de laatste metro richting het hostel pakken. En zijn we snel ons bedje ingedoken.
Vandaag rond half 11 opgestaan om zelf Bangkok te verkennen, eerst weer even een ontbijtje gehaald bij de 7/11 en toen door naar de metro, na 1 halte konden we weer uit stappen en gingen we met de boot verder. Dit voor 1 euro per persoon, maar we gingen helemaal naar de andere kant van de stad dus dat was het zeker waard. Eerst gingen we naar What Po naar de reclining buddha, dat is een liggende buddha hij is super groot en goud  Je kon er helemaal omheen lopen aan de achterkant hadden ze aan de muur (op heup hoogte) allemaal koperen schaaltjes hangen hier kon je muntjes ingooien ( er was een loketje waar je 20 baht = €50 cent kon wisselen in muntjes) het klonk heel leuk al die klingelende muntjes, maar wij vonden het belagelijk dat je in elke tempel of bij elke buddha weer geld moest/kon geven, dus hebben wij het niet gedaan. Maar goed ook want toen we halverwege de muur waren was er een vrouwtje met een grote emmer op wielletjes en die leegde zo al de koperen schaaltjes in de emmer, mooi lullig als je daar net langs gaat met je bakje met muntjes, voel je je ook zwaar genaaid :p. Verder waren er nog meer gebouwdjes met nog meer kleine buddha’s na een uur rond lopen zijn we verder gegaan en wilde we naar de city palace. Onderweg kwamen nog allemaal kraampjes tegen met souveniers enz, ook kwamen we langs een thaise paranormale beurs iets, allemaal mannen en vrouwen achter tafeltjes, de ene die aan kaart of hand lezen deed of iets met sterren kunde, heel grappig om te zien. Eenmaal aangekomen bij de city palace bleek dat iedereen helemaal bekleed naar binnen moest, robin had een korte broek aan en dacht mocht niet, ik had een hemd aan en een sjaal mee genomen om me daar mee te bekleden maar dat mocht ook niet. Als je naar binnen wou kon je kleding lenen zoals een langeflubberbroek/t-shirts of blousjes. Het was super warm dus we hadden daar eigenlijk geen zin in en vonden het ook wel heel overdreven, toen we zagen dat de entree ook nog eens 400 bath p.p. was dus € 10 p.p hebben we een foto gemaakt van ons met de city palace op de achtergrond en zijn we verder niet naar binnen gegaan. Na de city palace zijn we met het bootje over gegaan om de tempel of dawn te bekijken, we konden voor 3 bath p.p. heen en 3 p.p weer terug. De Tempel was erg mooi, je kon er niet in maar wel opklimmen, de traptreden zijn wel super super steil dus is het best lastig om er op en af te klimmen. Na de tempel of dawn weer met het bootje terug en lopend naar de koa san road gelopen oftewel de backpackers road. Waar je de mac, burgerking, allemaal verschillende massage salons en triljoen soeveniers winkeltjes kan vinden. Robin heeft nog een heerlijk bordje noudles bij een straat tentje gekocht dit maar voor €1..!!!! na de straat helemaal afgelopen toen weer terug naar de boot om weer lekker naar het hostel te gaan, we hoefden geen kaartje voor de boot te kopen dus stapten maar gewoon op, tijdens het varen was er een vrouwtje met een bakje met geld aan het rammelen wij snapten er niks van dus toen we er waren zijn we maar gewoon afgestapt, dus dat was een mooi gratis ritje terug. Vanaf die pier konden we terug lopen, we liepen ook nog langs het dure grote hotel met de rooftop bar uit Hangover 2 we wilden naar boven maar robin had een kortebroek aan dus mochten we de bar niet in. Naja miss een volgende keer eerst maar weer terug naar het hostel, we hadden zo veel gelopen wij wilden wel ff douche en chille. Na de douche is greetje nog even wezen type en robin de straat op gegaan voor wat eten, na 30 min kwam die terug de kamer in met heerlijk gemaakte pasta.. Hmmmm!!!! Na het eten nog ff chille en snel slapen  Want de volgende ochtend gingen we ons kerstcadeau uitpakken! We hadden een dagtour gekregen van de ouders van greetje, helemaal super want die tour was boven ons budget en hadden we anders niet gedaan. Weer een super bonus aan onze reis.
Wij opgestaan om kwart over 6 in de ochtend om weer opgehaalt te worden door de reisorganisatie, waarna we zoals de vorige keer werden gedropt op ko san road om opgedeeld te worden. We kregen weer mooie stickers opgedrukt. Deze keer waren het een gele met een lichtblauwe;) ongeveer rond half 10 werden we pas in een busje gestopt opp te vertrekken richting ayuthaya. De hoofdreden hiervoor was een groot buddha hoofd dat helemaal in een boom gegroeit was. Dit was er speciaal want in dit deel van thailand werden tijdens de bezetting alle hoofden van buddha’s afgehakt en ook de rechter armen. En in de afgelopen 125jaar is het hoofd in de boom vastgegroeit. Eerst kwamen we aan bij een supergrote liggende buddha, vergelijkbaar met de goude liggende buddha in bangkok. Deze buddha werd onderhouden door unesco aangezien er het jaar daarvoor alles onder water stond, wel 3 meter hoog. Hierdoor zijn er veel ruines, beelden, en tempels flink kapot gegaan in de omgeving. Zelf vonden we de buddha niet zo speciaal aangezien we de dag ervoor naar de gouden variand zijn geweest. En waren blij dat we weer verder gingen. Hierna gingen we naar een andere tempel, een hele grote met een hele steile trap omhoog. Zo eentje als in bankok waar je in nederland natuurlijk niet op zou mogen vanwege het gevaar van naar beneden vallen. Gelukkig zijn ze hier in thailand daar veel makkelijker in en mocht je omhoog klimmen. Vanaf daar boven had je een prachtig uitzicht over de nabij gelegen dorpjes. Wat ook gaaf was daar boven, is dat er een monnik de tempel onderhoudt en bovenin een soort tombe was en helemaal versiert met gouden beeldjes en andere glimmers. Na deze tempel gingen we naar het vastgegroeide hoofd in zon mooie jungle boom. Bij de ingang kregen we nog wat uit leg over de ruines door onze reisleidster over hoe oud het allemaal was en wat er te zien was. Na 5 min zijn greetje en ik stiekem weg gelopen om voor de drukte bij het hoofd te zijn. dit was gelukt en hadden hem zo gevonden. Snel op de foto voor dat de ander 60man eraan kwamen. Maar omdat we de uitleg niet hadden gehoord werden we door de security terug geroepen bij het hoofd. Je mocht namelijk niet naar het hoofd staan, want als je hoger staat dan buddha zou dat onrespectvol overkomen. Dus greetje snel door de hurken hehehe! Na het foto momentje snel door om de rest van de ruines te bekijken. Er waren 3 tombes van de 7e 8e en 9e koning van ayuthaya te vinden en vele buddha’s van verschillde maten die allemaal van hun hoofd en armen waren beroofd. Wat ons natuurlijk aanlokt om ons hoofd op de plek van de nek van zon beeld te plaatsen. Gelukkig hebben wij het respect op kunnen brengen om dat te laten(A) Het lopen door de ruines geeft vaak wel een hele sfeer. Soms kan je je echt goed inbeelden hoe het hier vroeger allemaal afspeelden. Vaak heb je ook allemaal gebouwen eromheen zoals een stadshuis, markten, paleisen en gewoon huizen. Zodat men mee kan genieten van de rijkdommen van de koningen etc. het steeds weer bezoeken van deze tempels en ruines is behoorlijk zwaar vinden wij. Je loopt in de brandende zon van ong 35 graden en een klamme omgeving zonder wind. Je bent dus constant koud water of ijsjes aan het kopen! Een fles water is namelijk na 30 min op een temperatuur dat het niet lekker meer is om te drinken dus grote flessen kopen heeft vaak geen zin. We krijgen hiervoor natuurlijk wel geweldige foto’s, mooie uitzichten en super ervringen voor terug wat het voor ons weer allemaal waard maakt! Na de tempels van ayuthaya kregen we een lunchbuffet, bestaande uit noodles rijst, kip, groentes en een aantal bananen aangeboden. Hier hebben we lekker gesmuld! Waarna we naar het zomer paleis van de koning gingen die op dit moment nog leeft. Ook wel eens leuk om iets te bezoeken van een koning die nog leeft. Dit paleis was enorm, voor omdat het zijn zomer paleis is en hij er dus niet veel tijd in besteede. Van de 10 gebouwen die binnen de muren vielen gebruikt hij zelf maar 4. De rest waren of tempels, musea of feestruimtes. Ook had hij een mooi standbeeld van hemzelf laten maken en midden in een meertje in zijn tuin geplaatst. Na anderhalf uur hier rond te slenteren gingen we weer onze busjes in om weer terug te keren naar bangkok. Deze terrugweg duurde erg lang dankzij de avondspits in bangkok en omdat de chauffeur niet wist waar alle hotellen van de mensen waren. En in plaats van het te vragen aan de hotelgasten zelf belde hij steeds met zijn leidinggevende om voor tom tom te spelen! Savonds in hebben we weer onze tassen ingepakt want de volgende ochtend moesten we vroeg opstaan want we gingen naar Koh chang! Hier gingen we genieten van een heerlijk beach resort genaamd bailan beach resort! Helemaal lekker zon vooruitzicht!

Fotos komen op de facebook van Robin te staan!

• 04 Januari 2013 - 06:34

Mams:

Goedemorgen reizigers,
    leuk om weer zwart op wit te kunnen lezen wat jullie zoal weer beleefd hebben. Ik merk
    wel dat Thailand jullie wel in de smaak is gevallen. In ieder geval schoon.
    De rest van je familie is onderweg, volgens mij treffen jullie mekaar vandaag in Vietnam. Weer een land met een eigen cultuur.
    Doe iedereen de groetjes, en we blijven jullie volgen.
    Liefs mams..
    XXX

• 04 Januari 2013 - 19:40

Ingrid:

Ik vind het geweldig om jullie verhalen steeds weer te lezen!!!
    Ik hang aan jullie toetsen....hihi
    Hoop dat jullie ook wat minder last van jullie darmen zullen krijgen.
    Nou de boullionnetjes en medicaties zijn onderweg naar jullie.
    Doe Bren en paps de groeten.
    Kus Ing