Jaipur 17-21 dec jaipur india - Reisverslag uit Jaipur, India van Robin Tolsma - WaarBenJij.nu Jaipur 17-21 dec jaipur india - Reisverslag uit Jaipur, India van Robin Tolsma - WaarBenJij.nu

Jaipur 17-21 dec jaipur india

Door: robin en greetje

Blijf op de hoogte en volg Robin

23 December 2012 | India, Jaipur

Foto's posten we vanaf nu alleen nog maar op de facebook van robin!
het uploaden via wbj.nu geeft altijd problemen en kost een uur per 10 fotos... sorry voor het ongemak;)

17 – 21 dec Jaipur india
We kwamen rond 11 uur aan in Jaipur en ons hotelletje moest in de buurt van het station zijn, toch hebben we maar een tuktuk genomen omdat we niet precies wisten waar we heen moesten. Aangekomen in het hotel konden we gelukkig al inchecken want de kamer was al klaar. Ze hadden ook hier een mooi rooftop tarras en daar zijn we dan ook meteen heen gegaan voor een lekker ontbijtje (curd met banan en honey en onze eigen oats voor robin en een nutella pannekoek voor greetje, das wel een beetje oneerlijk natuurlijk). Na ons ontbijtje gingen we een beetje rond kijken in jaipur wat er allemaal te doen was, er zou ook een bios in de buurt zijn die beroemd was en veel op internet stond. We besloten daar heen te gaan omdat robin heel graag The Hobbit wilde zien, plus de bios zat aan de MI road en daar zouden ook veel restaurantjes zitten. Eenmaal aangekomen bij de bios bleek dat deze maar 1 film de hele dag door draaide en dat een week lang (of als de film heel goed was zelf 1 hele maand) dus geen hobbit voor ons  wel kwamen we een tuktuk chauffeur tegen die ons de volgende dag voor een fatsoenlijk prijsje wilden rond rijden.
Dus gingen we eerst even een hapje eten. Maar alle restaurantjes die er zouden zijn konden wij niet vinden dus belanden we in de KFC :p daarna zijn we maar weer naar het hotel gegaan om nog even wat slaap in te halen. Want toen we eenmaal op bed lagen en nog even tv wilde kijken en daarna slapen zijn we na 30 min denk ik in slaap gevallen. Dus voor het eerst in jaren sliepen we weer eens op 8uur savonds… Hihi halverwege allebij nog een keer wakker geworden om de tv en de lichten uit te doen. Hahah toch wel slopend die trein reizen..
De ochtend erna lekker uitgeslapen, en om ongeveer 11uur het bed uit gegaan voor het ontbijt, en naar beneden naar de tuktuk die al voor ons om12uur smiddags klaar stond. Er stond alleen een andere jonge (het broertje van de jonge man die we gister hadden ontmoet) maar die wist wie wij waren en bracht ons voor het zelfde geld natuurlijk naar alles wat wij hadden afgesproken met zijn broer. Eerst gingen we naar jantar mantar hier konden we met robin zijn studenten kaart en met mijn id kaart (ik had mijn studenten kaart niet mee genomen omdat ik het niet wist van de studenten korting, maar gelukkig kunnen ze hier toch amper engels en snappen ze er toch niks van) een studenten entree kaartje kopen deze was ook meteen voor 4 verschilldende dingen geldig en maar 150 rp pp. Jantar Mantar is een soort binnenplaats met allemaal astronomische instumenten/beelden. Erg leuk om te zien, ookal snap je er zonder gids niet heel veel van, maar als je een beetje de bordje leest kan je wel een beetje raden waar voor ze het gebruiken.
Na jantar-mantar zijn we gedropt bij Hawa Mahal (ook wel het windpaleis genoemd) dit is een oud paleis met 953 ramen en nissen dit voor de vroegere harem vrouwen van de koning zodat zij de jaarlijkse straat parade konden zien zonder naar buiten te gaan. Omdat het paleis zoveel ramen heeft (zonder glas natuurlijk) blaast er veel wind door het paleis , vandaar ook de naam windpaleis. Na dit paleis reden we door naar de elephant city en reden we daardoor eerst langs het water paleis, dit paleis heeft 5 verdiepingen waarvan 2 nog boven waterstaan de rest stat onder water. Na een korte stop om wat foto’s te maken van het waterpaleis door naar de olifantjuhs, dit was jammer en sneu genoeg alleen 4 olifanten geketend aan de grond in een binnenplaatsje midden in een krottewijk. Ze hadden de olifanten hier voor straat feesten, trouwerijen enz. je mocht ze aaien er mee op de foto en wat stro geven (hiervoor was natuurlijk een kleine gift gewenst) we zijn hier niet heel lang gebleven omdat we het zielig vonden. Daarna werden we naar een werkplaats gereden waar ze jurkjes en andere spullen kleuren met de hand. Een man die dus dagen lang met een hand alle jurkjes, doeken,broeken enz enz kleur zat er rustig op de grond met een mp3 speler in zijn onder te deppen zijn dephand was dan ook helemaal zwart (vast niet goed voor je :s ) na deze werkplaats stelde onze chafeur voor om ook nog naar de blockstempel werkplaats te gaan. Er werd kort voor gedaan hoe ze kleden bestempelen met de houten stempels daarna werden we snel naar boven begeleid waar je weer van alles kon kopen, na lang na denken en proberen weg tegaan zijn we uiteindelijk weer naar de tuktuk gegaan met lege handen. Ook vroeg die of we geintreseerd waren in lezing van iemand die je chakra’s kon lezen. Greetje was nieuwschierig en wilde dat wel mee maken. We moesten even wachten op de meneer die dit kon, daarna werden we in een kamertje wat in een juwelier zaak zat gestuurd. Daarzat een meneer die even uitlegde wat die deed/kon hij vroeg of ik mijn linkerhand wilde geven, en zo begon die van alles te vertellen, eigenlijk alles klopte wel….
Toen die aan mij vroeg of ik nog wat wilde weten wist ik niet wat ik moest vragen, robin was onderhand nieuwschierig geworden en had wel een vraag, na het gesprek kon ik nog een steentje kopen als ik dat wilde, het geld ging dat ook voor een deel naar een goed doel in india. Ik vond het wel wat en heb dus het steentje gekocht. Deze zou die in een zilveren omhulseltje doen zodat ik hem aan een kettinkje kon dragen dit duurde even en in de tussentijd konden we mooi naar gaitor dit was een tempel wat verder weg. Hier was niemand alleen een man die in een speciale ruimte aan het bidden was, dit was wel prettig want zo konden wij het er nog eens over hebben wat er ons net allemaal verteld was. Na de tempel konden wij Greetje haar steentje ophalen en daarna zijn we weer richting het hotel gegaan. Hier hebben we heerlijk gegeten op het dakterras, het was rustig in het hotel dus zijn we maar even lekker naar de kamer gegaan, Greetje heeft snel nog de dingen opgeschreven wat ons verteld was zodat we het niet zouden vergeten. Hebben nog tv gekeken en zijn lekker gaan slapen.

Ook vandaag was ons studenten combi kaartje nog geldig en zijn we dus niet al te laat op gaan staan om vandaag een bezoekje te gaan brengen aan het amber fort en monkey palace. Na ons ontbijtje stapten we naar buiten om een tuktuk te regelen die ons eerst naar amber fort wou brengen en daarna naar het monkey pallace. Dit beide lag buiten jaipur, het amber fort lag ongeveer 13km noorderlijk van ons hotel en monkey pallace lag ongeveer 8 km ten oosten van ons hotel dus de rit kostte wel aardig wat voor indische begrippen. We konden na lang onderhandelen voor 450 ruppee deze tocht maken wat omgerekend ongeveer 6euro is. Wat best wat geld is hier. Dus wij in de tuk tuk over hobbelpaadjes naar amber fort. Dit was weer een hele tocht in het indische verkeer we zagen onderweg nog een moter op een auto voor ons knallen! Was wel grappig ze stoppen daar niet voor.. je stapt weer op je moter en rijdt verder. Eenmaal aangekomen 500m ervoor nog een foto momentje gehad en toen het fort in. Wat natuurlijk niet onderaan de heuvel maar bovenop lag. Halverwege nog maar een literfles water gekocht, want we droogde wat op daarna de tocht omhoog vervolgd. Boven aangekomen hadden we al door dat dit fort wel groot was, het had een miniversie van de chineese muur eromheen met wachthuisjes en het fort bestond uit 2 forten. Eentje halverwege de heuvel en 1 bovenop. En zoals in de verhalen op internet staat is het fort inderdaad een doolhof, dit had de eigenaar slim bedacht. Zo kon hij zijn 4 vrouwen onder 1 dak houden zonder dat zei van elkaar wisten dat ze hun man deeldde :P (4 vrouwen hebben is hier niet zo speciaal trouwens. Er zijn hier in india maharajas(koningen) geweest met 365 vrouwen om zo elke dag van het jaar af te kunnen wisselen). Na 30min rondstrunen in het fort kwamen we uit bij de uitgang, dit was niet de bedoeling want er zou ook een soort ontsnappings tunnel zijn in het fort wat zou leiden naar het fort bovenop de heuvel. Dus wij weer terug door alle beveiligings-checkpoints met moeite om via de escapetunnel naar het fort op de heuvel te gaan. Eenmaal aangekomen na een klim van 20min schijnt het dat je weer extra moet betalen om hier in te mogen. Wij als zuinige hollanders hebben hier voor bedankt en hebben genoten van het uitzicht een paar fotos gemaakt en zijn toen weer lekker naar onze tuktuk driver teruggekeerd. Die nog braaf stond te wachten op ons nadat wij anderhalf tot 2 uur weg waren geweest. Nou wij richting monkey pallace! Tijdens de rit probeerd hij ons over te halen om een van de zoveele bazaren in te gaan zodat hij weer benzine-coupons kan scoren. Maar daar waren wij al aardig klaar mee.. wij hadden afgesproken om alleen naar het amber fort te gaan en het monkey pallace. Onderaan de heuvel bij de monkey tempel komen er gelijk 3-4 jongens aangerent om de tuktukdriver te vragen of hij ons wat nootjes of een gids wil aansmeren. Hier hebben we geen gebruik van gemaakt en dit bleek achteraf ook de beste optie. Je had nergens nootjes voor nodig en al helemaal geen gids… monkey pallace in eigenlijk “Temple of the sun gods” maar door de vele apen wordt het als monkey pallace aangeprijst. Wij boven aangekomen bij de temple worden we opgevangen door een monnik/temple bewaarder die ons in gebrekkig engels verteld wat er allemaal te zien was. En voor wat ruppees kreeg Greetje ook zon mooie stip op haar voorhoofd (volgens de chakra de plek van het derde oog). Een pluspunt van deze tempel is dat je een fantastisch uitzicht hebt over jaipur. Na even te hebben genoten van het uitzicht zijn we teruggegaan naar het hotel met onze tuk tuk man. Toen we bij het hotel aankwamen stond daar de eigenaar van het hotel alweer bij de poort om ons te begroeten, robin voelde zich alweer een paar dagen goed en kreeg alweer zin in een basket chat van de straat, dus wij besloten het hotel niet in te gaan maar om nog even op de straten te zien/lopen. Toen de eigenaar door had dat wij nog even over de straatjes wilden slenteren vroeg hij op zijn best engels of er een klein meisje uit amerika ook met ons mee mocht. We snapten hem niet helemaal maar wij vonden het prima, dus wij volgden de eigenaar naar een kamer recht tegen over die van ons. Daar was yessica uit new york inderdaad een klein meisje (kleiner dan Greetje, dus dan ben je wel klein ;) ) naja vrouw, ze moest erg lachen toen ze ons zag staan en toen ze hoorde wat de eigenaar wilde, zelf vond ze dat ze geen baby sitter nodig had maar vond het wel gezellig om met ons opstap te gaan. Dus zo gingen wij met zijn 3en opzoek naat basket chat, 1 straatje door en het hoekje om begonnen alle eetstalletjes en daar vonden wij inderdaad een stalletje met basket chat robin helemaal blij, yessica wel nieuwschierig en ik had er ook wel zin in. Dus kochten we allemaal eentje. Basket chat is een plestic of bamboe schoteltje met daarin een soort aardappelpuree bal die aan bijde kanten is opgebakken, daarover heen komt een prutje met erten, een soort yoghurt sausje, nog een rood en/of groensausje, en nog wat losse kruiden er over heen gestrooid. Als je het zo ziet in dat schaaltje ziet het er niet uit, het lijkt een beetje op een mislukte arabische stamppot. Maar het is erg lekker, wel een beetje pittig maar als je een flesje drinken er naast hebt dan is het prima te doen! En het kost maar 20 roepies! Yessica vond het ook erg lekker en robin had natuurlijk niet genoeg aan 1 dus die bestelde er nog eentje. Na het snacken gingen we weer verder en zo vertelde yessica dat ze op dit moment in dubai woonde en daar engelse lerares was. Haar vriend kon helaas niet mee op vakantie dus was ze alleen aan het reizen voor 3 weken door india. Na een rondje gewandeld te hebben zijn we weer naar het hotel gegaan. Yessica zou even naar de wifi lounge en wij wilden nog even een verslagje type, en zijn later ook nog naar de wifi lounge gegaan om daar nog even een hotelletje te boeken in mumbai. En toen was het ook alweer etens tijd, en gingen we richting de rooftop daar was een tafelje op een matras met allemaal kussentjes dus zijn robin en ik daar heerlijk op geploft. Yessica kwam later ook boven en die kwam er ook gezellig bij, daarna was er nog een meisje die er bij kwam zitten (die haar reis genootje had met een tuktuk chafeur afgesproken om ergens te drinken en bleef zij dus alleen over) toen waren we mert zijn 4tjes toen nog iets later kwam er een jonge vlak bij ons aan een tafeltje zitten hij bestelde een biertje, wij zaten ondertussen ook al aan de rum cola. De jonge bleek ook alleen te zijn en toen een van ons vroeg of hij er niet ook gewoon bij wilde komen zitten kwam ook hij gezellig bij ons. Zo hebben wij met zijn 5en over reizen, landen en waar we vandaan kwamen gekletst. Super gezellig!!
rond 11 uur werd het wel heel koud op het dakterras en zijn we maar richting de kamer te gaan om te slapen. Die ochtend hebben we heerlijk uitgeslapen en zijn we vervolgens naar de pink city gegaan (als je het mij vraagt is het meer de orange city) hier heb je allemaal touristen winkels! We hadden het idee wat souvenirs te kopen! Konden we misschien een beetje kerstman/vrouw te spelen! Helaas zijn we niet geslaagd.. helaas zien de indiers ons als weekendtouristen en hebben niet door dat wanneer we meer willen kopen en dus wat korting willen. Ze vragen bijvoorbeeld voor een metalen armbandje die voor de bevolking 10 ruppee kost 50 ruppee en dus als je 10 wil je gelijk 500 mag neerleggen terwijl inkoop 5-10 ruppee kost.. beetje teleurstellend. Dus wij weer naar het hotel terug om ons een beetje voor te bereiden op onze 17 uur durende treinreis van jaipur naar mumbai. En ook proberen we ons een beetje in te lezen over mumbai en bankok. Onze trein vertrok de volgende dag om 2 uur smiddag wat echt een top tijd is. Je moet namelijk 12 uur je kamer uit dan kan je rustig ontbijten op het dakterras. En dan om kwart over 1 richting de trein vertrekken. Zogezegt zo gedaan. Om 12uur nog even afrekenen. We moesten 4000 ruppees betalen voor 5 dagen slapen en ontbijten en avond eten in het hotel. Dus wij vonden het allemaal super aangezien ons DAG-budget 4000 ruppee is. Waar wij dus 4-5 dagen van hebben geleeft.natuurlijk komt hier nog wel wat taxi kosten bij en wat lunch maar was zeker de goedkoopste periode in india! Het is wel vervelend dat je tijdens je reis constant bezig bent met je budget.. het geld vliegt eruit hehe! Wat ook vervelend is, is dat we al 2 keer onze vliegtickets hebben omgeboekt. En je dus geld uitgeeft om de volgende vlucht te boeken maar je je geld van de originele vlucht pas weken of wel maanden later terrug krijgt! Dus het lijkt alsnog een hele dure maan te worden in india
Op het moment zitten we in de 17uur durende trein richting mumbai! En dus een mooi moment o, even lekker te typen! We lopen af en toe wel een paar dagen achter(A) maar dankzij de fotos en door elkaar steeds af te wisselen met typen komen er steeds leuke verhaaltjes uitgerolt! Wat wel erg leuk is aan de trein reizen in india is dat we vaak wel engels sprekende indiers treffen die ons graag willen vertellen over hoe het er hier aan toe gaat. Ook is het handig om hun hulp te vragen wel station je eruit moet stappen! Aangezien de verschillende stations soms wel 200km uit elkaar liggen hehe niet 20km als in nederland Wel moeten we toegeven dat we alleen nog maar in de luxere wagons hebben gereist! Dus 1a, 2a, 3a dus de echte volgepropte wagons hebben we met liefde gemijd! Je wilt niet weten hoe krap je dan zit! De ochtend trein naar leeuwarden is hier niks bij!!!

• 23 December 2012 - 17:28

J,tuinstra:

Hoy GreetjeRobin

Jullie leuk en kolossaal verhaal met genoegen gelezen.
    Wij gaan een en ander op de kaart opzoeken
    Wat toevallig dat we online waren om te skypen
    Hardstikkene leuk om even met elkaar te kletsen
    VV verder een voorspoedig vervolg van jullie reis toegewenst

Hartelijke Groeten OPAOMA