Agra home of the Taj mahal en zieke robin - Reisverslag uit Agra, India van Robin Tolsma - WaarBenJij.nu Agra home of the Taj mahal en zieke robin - Reisverslag uit Agra, India van Robin Tolsma - WaarBenJij.nu

Agra home of the Taj mahal en zieke robin

Door: robin en greetje

Blijf op de hoogte en volg Robin

19 December 2012 | India, Agra

6 – 11 December Agra, India
Na ons heerlijke tukje wakker geworden rond 13 uur. Beetje het hotel verkennend en op internet bekeken wat we naast de taj mahal nog meer wilde bekijken. Ook lazen we dat je de kaartjes voor de taj mahal niet bij de deur zelf kon halen en dit bij het toeristen centrum moest doen. Dus besloten dit vandaag te doen en de volgende dag in de ochtend naar de taj te gaan. Eenmaal aangekomen bij het toeristen centrum (wat ook vlak bij ons hotelletje was) bleek het loket al dicht te zijn en dat op vrijdag de taj mahal gesloten was. Beetje jammer. Omdat bijna alles dicht was in het toeristen centrum zijn we maar weer terug naar het hotel gegaan, het was onderhand ook alweer rond 6en( alles duurt hier 2x zo lang als in het westen) en dus tijd voor een hapje eten. Bij ons hotel hadden ze een restaurant op het dakterras en kon je mooi naar buiten kijken en zien wat er allemaal op de straat afspeelde. Wat wel weer een beetje jammer was was dat ze ook hier de kaart zo hadden dat er alleen gerechten op stonden zonder uitleg, dit zijn over het algemeen alleeen maar indische gerechten en dan hebben wij dus geen flau idee wat daar allemaal in zit, en als je vraagt wat voor gerecht het is krijg je een vaag antwoord. Zoals: with rice (of) chicken. Nou daar hebben we niet heel veel aan. Maar die avond hebben we prima gegeten. We hadden pattat een chicken club sandwich en chilli met rijst voor robin. Daarna nog even wat tv gezien op onze kamer en weer ons bedje ingekropen  wakker geworden heerlijk pannenkoek ontbijtje gehad, spulletjes gepakt en op naar het station voor een trein kaartje naar Delhi. Robin is deze ochtend een beetje halfjes toch gaat we vandaag proberen een trainkaartje te regelen en het rode fort te bekijken. Omdat we dit keer research hadden gedaan naar een treinkaartje was het een stuk gemakkelijker om een plek te bemachtigen. Voor wie eens wil proberen een ticket te regelen in de december maand voor aankomende 1-2 dagen kan het proberen via deze link:

Tegen over het station was het rode agra fort dus konden we daar makkelijk heen. Wat een mooi fort was en je in de verte de taj mahal mooi kon zien na een paar uurtjes hier rond slenteren zijn we weer richting het hotel gegaan. Op de terugweg eerst nog even wat spulletjes gehaald in een van de winkeltjes van het straatje van ons hotel. Die avond zijn we richting de south ingang van de taj mahal gelopen op zoek naar een restaurantje. En zijn beland op een mini roof top restaurantje met een rasta bediende. Robin vond het een coole man. Hier heeft greetje chicken curry met rijst genomen en robin chicken omelet met pattat. De pattat is dit soort restauranten is echt goor. Ze grebruiken oude olijfolie en doen dit in een koekepan die de op het vuur houden om daarin de frietjes te bakken. Het reslutaat is dan dat je slappe frietjes krijgt met veel olie eringetrokken. Savonds weer snel naar ons kamertje gegaan zodat robin even lekker kon knallen op het toillet. Waarna we weer heerlijk hebben geslapen op ons betonnen bed(A)!
Sochtends wakker geworden in de nacht blijkt dat robin een flinke buikgriep/travellers dissease heeft opgelopen, de hele dag moest hij op het toillet doorbrengen! Was wel even flink balen want deze ochtend zouden we naar de taj mahal gaan en de dag erop met de trein verder naar delhi. Later op die dag toch maar even een kijkje genomen in het ziekenhuis. Was weer een apparte ervaring. Bij aankomst meld je je en betaal je gelijk 2 euro voor een consult. Waarna je als tourist gelijk voorrang krijgt op iedereen! Wel grappig want er zaten minstens 20-30 lui te wachten :D na het korte consult kon ik kiezen voor opname of medicatie mee naar het hotel. Eerst zouden we een nachtje in het ziekenhuis doorbrengen maar dit leek ons na nog even nadenken toch maar niet een goed idee! Dus wij medicatie opgehaalt bij het loket en moesten 3 euro betalen voor een zakje vol medicatie voor 3 dagen! Best goedkoop allemaal! Daarna weer in een riksja naar het hotel terug. Eenmaal aangekomen vraagt de chauffeur of we misschien ook nog een rondje agra willen doen!, wij echt zo van je haalt ons net op uit het ziekenhuis! Denk je nou echt dat we dat de tourist uit willen hangen!! Wij snel naar ons kamertje gegaan en begonnen met de kuur van antibiotica enzo. En robin moest natuurlijk alweer knallen op de pot hehe… de rest van de dag hebben we in ons hotel gezeten.
De volgende dag hebben we ook in het hotel doorgebracht, wel hebben we in de middag een tripje gemaakt naarde bazaar om wat oatmeal in te slaan wat oatmealcookies en nutella voor greetje oja en nog kippenboullionblokjes. Deze dag was denk ik de ergste dag van india! Om de 10 minuten en met mazzel elk halfuur naar de wc en dan dat verschrikkelijke ORS oplos zakje! BAH!!! Een liter zout water opdrinken…
De dag erna knapte robin aardig op van de medicatie en hoefde hij niet vaak meer naar de wc.
Dus besloten wij kaartjes te halen voor de taj mahal zodat we de dag erna de sunrise konden zien. En ook nog ff snel een treinkaartje regelen. Best wel irritant dat toeristen niet via het internet een kaartje kunnen halen dus moet je elke keer naar het treinstation of je kan ook nog naar een toeristen bureau alleen dan wordt je meteen (bijna verplicht) een hotelovernachting aangesmeerd, en daar zitten we niet op te wachten dus doen we het elke keer via het treinstation.( Wel als je een simkaart van india heb weten te bemachtiging kun je de status van je kaartje bekijken als je een non confirmd ticket heb gekregen. Het beste is alleen om meteen een confirmd ticket te score anders weet je pas 2 uur van te voren of je met de trein mee kan ja of nee). Maar omdat robin al aardig doorheeft hoe de internet site werk en wij dus van te voren kunnen zien welke trein beschikbaar is krijgen we eigenlijk altijd een confirmd ticket. Dus met de tickets en het kaartjes voor de taj waren wij klaar voor de volgende dag. Die heel vroeg begon zodat we al om 06.40 bij de poort konden zijn zodat we sunrise konden zien. Het stomme was alleen dat ze de poort pas om 07.10 uur open deden, en de zon dus al op was… maar omdat we hadden gelezen dat in de taj mahal zelf in de ochtend allemaal duiven waren en die dan rond flapperden en dat heel mooi klonk zijn we meteen doorgelopen naar de taj, snel de schoenhoesjes aan en naar binnen.. waar inderdaad een paar duiven waren die af en toe heen een waar flarderden en zo het geluid van de klapperende vleugels heel mooi weerkaatste.
Ook was het er heel stil,en mooi om te zien dat er in het witte paleisje de 2 witte marmeren kisten daar lagen van de koningin en de koning. Na in de taj geweest te zijn en rond hebben gelopen lang de andere gebouwen ernaast en een paat hele mooie foto’s te hebben gemaakt zijn we weer richting het hotel ge gaan. Daar even ontbijten, tas inpakken, eten en drinken kopen voor in de trein en een tuk tuk regelen die ons de andere ochtend om 05.00 uur naar het station kon brengen. Nog een beetjen interneten, diner eten, tv kijken en op bedje. Vroeg de wekker weer, en op naar het station richting New Delhi.