eerste paar dagen op reis en nu al weer mooie bele - Reisverslag uit Petra, Jordanië van Robin Tolsma - WaarBenJij.nu eerste paar dagen op reis en nu al weer mooie bele - Reisverslag uit Petra, Jordanië van Robin Tolsma - WaarBenJij.nu

eerste paar dagen op reis en nu al weer mooie bele

Door: robin en greetje

Blijf op de hoogte en volg Robin

18 November 2012 | Jordanië, Petra

14 nov was het zover.. het begin van onze reis. Deze begon op schiphol in amsterdam.
Eerst het afscheidnemen van de familie dat ging met een lach en een traan, door de duane en toen waren we met zijn 2tjes. De eerste vlucht was naar londen waar we rond 23.00 uur landen toen het busje zoeken naar het ibis hotel. Gelukkig vonden we dit zomaar, bij de bus stop was er een gratis telefoon waarmee we het hotel konden bellen, de bus kwam binnen 10 min. Met incheck een ontbijt pakketje besteld, naar de kamer even douchen en de chill kleren aan  we hadden nog een beetje honger dus nog maar even naar beneden voor een hapje eten, dit kon allemaal en kregen ook nog een ijsje van het huis! Snel slapen want de wekker ging alweer om 04.30 uur. Opstaan, uitchecken, ontbijt pakketje vullen ( was niet goed door gegeven en stond dus niet klaar, geen probleem voor ons zo konden we van alles lekkers in een tasje proppe) busje naar de airport. Beetje heeel vroeg op de airport misschien, maar dat geeft niet want we zijn echte wanna-be backpackers!! ;) dus we gaan zoals die gaat! We kwamen rond 5 uur aan en onze gate was pas om kwart voor 7 bekend… dus konden we rustig ons ontbijtpakketje opsmullen!!
Toen eenmaal de gate bekend was, ging alles heel vlot, we waren zomaar door de duane en bij de gate. Na een kleine vertraging steeg onze airbus van easyjet op, om ons naar amman(jordanie) te brengen. De vlucht duurde ongeveer 6 uur (in greetje en robin tijd) en 4 en een half uur in echte mensen tijd! Trage bende in zon klein vliegtuig! Zonder animatie… Tijdens deze vlucht raakten we wel in gesprek met een vrouw naast ons die deel uit maakte van een groot gezin die achter ons zaten. Tijdens het gesprek bleek dat zij ook voor het eerst naar jordanie gingen en konden we dus alleen maar elkaar vertellen wat we ongeveer van plan waren ( we hadden eigenlijk gehoopt dat zij van oorsprong uit jordanie kwamen en zo ons tips en trucs konden vertellen, maar helaas) nadat we geland waren en in de rij stonden voor een visum was er wel weer iets heel positiefs, de man die voor ons in de rij stond zat ook (blijkbaar) in het vliegtuig voor ons en had het gesrek over de reis van ons opgevangen, hij was erg benieuwd naar onze plannen. Later in het gesprek bleek dat hij samen met zijn vrouw 4 dagen had om jordanie te bezoeken. Hij had een auto gehuurd en zou zo langs alle highlights van jordanie. Hij zou alls eerst naar petra, omdat hij alleen maar met zijn vrouw was boodt hij ons een lift aan naar petra. Wat natuurlijk niet direct op onze route lag, maar omdat wij niet vast zitten aan een planning en geen hotels hadden voor geboekt in jordanie konden we lekker mee met onze nieuwe vrienden “arwin(indiër) en rina(thaiwanees)maar allebij opgegroeit in londen”. Daar gingen we in de peugeot 207 met 4 man inclusief veel te veel bagage, waardoor we knus op de achterbank zaten beide met onze veel te grote tassen op schoot en een reis van 3 uur tegemoet(wat uiteindelijk 4 en een half uur duurde). Dit kwam mede omdat Arwin niet gewend was om A te rijden B niet wist hoe een automaat werkte en C omdat hij niet gewend was om op de rechter baan te rijden wat resuteerde in het eerste half uur in de manual stand van de auto te rijden( kortom 6000rpm en 90 km/h in de 2e versnelling) en constant met groot licht rijden aan de linker kant van de weg… geniaal! Maar af en toe wel frustrerend:P voor mij(robin) wat gelukkig wel opgelost werd door wat subtiele en minder subtiele hints! Halverwege bleek nog wel eens hoe gul deze mensen waren, want ze hebben ons eten ook betaald bij de tank/eet stop. Kortom “Super de puper”(greetje dijkstra, 16-11-2012). Eenmaal gedropt om om half 11 savonds in petra was het nog de taak om een slaapplek te zoeken. Dit was zomaar klaar want we haddne nog amper 20 meter gelopen en we werden angesproken met de vraag “Hello my friend, Are you looking for a cheap Hotel?” Wel raar dat ze on ons dat vragen met onze backpacks op onze ruggen! Dus wij stappen in een oud barrel wat een pickuptruckje moet voorstellen en deze aardig meneer (friend) brengt ons inderdaad naar een goedkoop, oud en vervallen hotelletje! Maar wel goedkoop, we betaalden maar 18 JDN voor een nacht voor onze kamer, inclusief ontbijt.

• 18 November 2012 - 12:42

Harry Tolsma:

Eej backpackers! :)

Afscheid was voor ons wel traantje wegpinken hoor!
    Was wel fijn om jullie nog ff op Skype te hebben vrijdag!
    Helemaal top zoown eerste dag dus!
    Maar eh.. wat vond je nou van de stad Petra? :)

• 18 November 2012 - 12:45

Nelie:

Fijn zo'n goede en verrassende start in Jordanië!

• 18 November 2012 - 12:51

Chris:

Lieve Robin & Greetje

Nog maar net weg en dan al zo'n mooie, gastvrije ontmoeting. Top !
    Haha ik zie jullie al shockingklem zitten achterin de auto. Je had vast liever zelf het stuur willen overnemen Robin :-P
    Have fun, super leuk om jullie op deze manier te volgen en jullie verhalen te lezen !

XX Chris

• 18 November 2012 - 13:09

Lotte:

Super tof om jullie op deze manier te kunnen volgen!
    Nu (in vier dagen tijd) al een super mooi verhaal, ben benieuwd wat er allemaal nog komen gaat!

Have fun and take care!
    xx

• 18 November 2012 - 13:32

Robin Tolsma:

bedankt allemaal voor jullie leuke reactie op waarbenjij.nu en of facebook.
    we lezen alle reactie maar hebben niet zon top verbinding dus het reageren lukt vaak niet! vandaar dat dit verslag er nu pas op staat!

groetjes!

oja morgen posten we weer een verslag! heheh en de fotos van petra als het internet dat toelaat!

xxx robin en greetje!!

• 18 November 2012 - 13:34

Mams:

Hallo Greetje en Robsen.
    Fijn om jullie net even gesproken te hebben via skype van Aqaba... ff lekker relaxen van jullie eerste dagen. En zo even via de laptop een glimp op te vangen van jullie wereld en verblijf daar.
    Ziet er inderdaad al erg oosters uit. En ja dan dd 33 C klinkt ook niet zo beroerd.
    En wat is het een plezier om zo jullie reis te volgen via waarbenjij.nu.
    Jullie doen niet alleen mij maar ook vele volgers van jullie een groot plezier.
    Dikke tuuuuuut

• 18 November 2012 - 17:06

Dirk:

Hee jongens!

Schitterend om zo te lezen! ik zie het helemaal voor me in dat autotje ;-) haha..
    Veel plezier nog! en ik wacht het volgende verhaal af...

GR

• 18 November 2012 - 17:13

Dirk En Marijke:

Ha die jonge internationals,

Klinkt allemaal nu al weer fantastisch en dit is nog maar het begin.

Groetjes,

Dirk en Marijke

• 18 November 2012 - 19:52

Maaike:

hoi lieve schatjes!

wat hebben jullie al weer leuke en spontane dingen meegemaakt!
    Petra is super mooi om te zien dus om daar te beginnen is zeker een mooi begin van jullie reis!
    zo te horen hebben jullie het super naar jullie zin!
    zo raar om te bedenken dat jullie pas net begonnen zijn!
    ben al weer super benieuwd naar jullie volgende verhaal en fotos!
    erg leuk om te zien en te lezen!

hele dikke kus Maaike

• 18 November 2012 - 22:14

Brigitte:

Nou zo te lezen kun je in een paar dagen al een boel meemaken. Dat belooft nog wat voor de rest van de reis. Maar hoeveel is 18 JDN eigenlijk?

• 19 November 2012 - 16:26

Ingrid (alias Zus, Buuf):

Hey Robin en Greetje, Wat leuk om jullie te volgen te lezen wat jullie meemaken.
    Heel veel plezier!

Doe ze de groeten!!

Groetjes Ingrid en de bups

• 21 November 2012 - 19:18

Robin Tolsma:

10 jordaanse dinaren is 11 euro dus 10 procent erbijop tellen.
    anders om is 0.90 dinar 1 euro ;) was voor ons wel lastig in het begin of je er nou 10% bij of af moest doen hehe!!